Baciller, vitaminer och mat för säsongen

Det börjar ljusna ute och idag skiner solen härligt utanför fönstret. Man blir med ens lite piggare trots att bacillerna verkar ha hoppat på mig med en förkylning. Tror det är dags att peta i sig massor av vitaminer, speciellt då C och D vitaminer. Vi får ju för lite soltimmar här uppe i norr och äter alldeles för lite fet fisk eller vi gör det i alla fall här hemma.

C vitaminer är bra mat för säsongen i början av året. Juice och citrusfrukter
Kroppen behöver C vitaminer

Jag har fått för mig att om man äter mer mat från säsongen, så skulle kroppen må bättre, få mer vitaminer och mineraler som vi dessutom behöver och kanske även bönderna i Sverige mår bra utav det ( läs gärna om hur vi kan rädda en svensk bonde här). Det finns ju massor av härligt goda rotfrukter just nu som är det man ska satsa på.

Så för min hängighet borde jag äta mer Citrusfrukter just nu. De är fulla med C vitaminer och är på topp just nu. Min sambo brukar skala alla apelsiner och clementiner till mig, så det ska skrivas upp på inköpslistan. Man har det rätt lyxigt!!

Mer fisk på menyn

Fet fisk som tonfisk och lax är fulla med D Vitaminer och vi bor ju nära fiskevatten, så fisk är bra mat året om. Även skaldjur och annan fisk. Lärde mig att äta tonfisk nere i Kap Verde för något år sedan ( inlägget är här) men är dålig på att tillaga det hemma. Har ni något bra tonfisk recept att dela med er av?

Nu i veckan det bli lax minst en dag i alla fall.

Rotfrukter i januari till mars är bra mat för säsongen
Rostade rotfrukter

Rotfrukter är perfekta nu under januari, februari – mars. Billiga att köpa, innehåller massor av mineraler, vitaminer och kostfiber som är bra för kroppen och dessutom ger bra mättnadskänsla. Rotfrukter har bra hållbarhet vilket ger oss mindre svinn. Alltså bara bra med nyttigheter och win-win effekter!!

Den ultimata middagen i Januari – Mars

Så om vi ser vad vi verkligen borde satsa på för att äta just nu under de första tre månaderna så är det – Rotfrukter, kål, lök, vinterpotatis, fisk & skaldjur och viltkött. Dessutom massa av avocado, citrusfrukter och granatäpple – så en perfekt middagen med mat från säsongen borde ju vara den här:

Rostade rotfrukter i ugn, jag brukar förkoka mina rotfrukter så de blir semimjuka, då går det fortare i ugnen att de blir klara. Jag rostar dem i ugn 225 grader i cirka 20-25 minuter. Om jag vill ha vitlöks smak, så penslar jag dem ett par gånger med olja och pressad vitlök jag har i en skål.

Stekt lax -ja, här plockar jag in mannen i köket, för att steka lax är inte min starka sida! Men jag gillar att äta laxen såklart. Till laxen brukar han röra ihop en kall sås med Turkisk yoghurt, majonnäs, hackad rödlök, dill, citronsaft, salt och peppar.

Älg är toppen i början av året som mat för säsongen
Biff Rydberg på mitt sätt

Eller gör som Lena och laga en smarrig Biff Rydberg på älgkött – recept får ni här.

Nu ska jag sätta ihop en matsedel för nästa vecka med bra mat för säsongen.

”Life is to short to not be eating good food”

Kram Kajsa



7 thoughts on “Baciller, vitaminer och mat för säsongen”

  • Vi har också haft sol här ute på Vikbolandet och det har varit riktigt skönt att vara utomhus idag. Vi har slarvat med att äta fisk på senaste tiden och borde också satsa på att äta det minst en gång i veckan. Vad gott det låter med stekt lax

  • Härliga mattips! Ja visst är man trött nu och behöver rätt energi! Vill också äta mer fisk och älskar lax. Rotfrukter likaså. Mums, blir lite hungrig ?

  • Har lite problem med c-vitaminer eftersom jag är citruslintolerant, men får gott om sol här i Spanien, fast inte just idag.
    Äter mycket fisk och grönsaker.
    Älskar rotfrukter, men känns inte lika gott här som i norra Europa.
    Just nu är det mycket avokados här, små, direkt från träden, gott.
    Ha det bra!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *