Sockerfällor…sneaky peaky med vad man bör äta.

Jag är konstant sugen på något hela tiden och har dessutom lätt att fastna i alla sockerfällor man kan hitta. Ju mer godiskorgarna strömmade in till jul så har mitt behov att små äta dessutom ökat drastiskt. Ja, jag vet att det var jul för några månader sedan men….Jag har ingen!! karaktär när det gäller sötsaker. Dessutom är det inte bättre än at det är påsk nu. Hur är det med er?

socker, sirap farliga sockerfällor

De skriver …du ska undvika sockerfällor om du vill gå ner i vikt. Och gå ner i vikt vill jag! När jag fyllde 40 ändrades kroppen och nu, nästan vid 50 har den banne mig ändrat sig igen och det är inte! Till det bättre. Men att se upp med socker är banne mig svårt, fast de skriver att det är enkelt. Så nu är min fråga för min egen skull – hur ska man få karaktär?!

Nu kör vi….. Lektion i sockerfällor och dess fallgropar.

1. Ta bort all socker ur kosten! Alltså varför är allt som är dåligt för dig också det godaste? Visst en del socker kan jag lätt skippa eller dra ner på…men inte allt. Skippa allt socker och gå ner ett halvt kilo i veckan. Lägg till proteiner, nyttiga fetter och mycket grönsaker så kan det bli upp till ett kilo. Låter ju bra!

Godsaker förstår man, men maten som innehåller det dolda sockret är det som är knepigast. Jag läser jämt innehållsförteckningen eftersom P är diabetiker. Men jag äter ju andra saker som inte han äter.

Så ett bra knep är att utesluta allt som står som socker, sötningsmedel, vetestärkelse, maltodextrin och glukossirap.

Bollinger champagne i ett glas
Lite champagne är aldrig fel

2 Vin…vi skippar detta, för vinet det hoppar jag inte över, likaså mousserat och champagne.Ska de ta bort all livsglädje! Har ju redan plockat bort godsakerna. Även energidryck, proteindricker kan vara riktigta sockerfällor. Beware!

3. Det dolda sockret…eller det lömska sockret. Snabbmat, halv eller helfabrikat, yoghurt, kvarg, fil, bröd, kaviar, mjukost, messmör, ketschup, marinader, energidrycker, bars och proteindrycker, bantningsdrycker, flingor, musli, charkprodukter som skinka,…jisses vad i hundan ska man äta då?

Torkade skivade jordgubbar i en glasburk. är bra när man undviker sockerfällor
Torkade jordgubbar fylld med sommar smak

4. Nu har vi skippat en massa socker, men vi vill ju gärna ha lite sött. Vad kan man då använda för att unna sig med lite då och då?

Frukt  och bär i både färsk och torkad variant. Honung, lönnsirap, dadelsirap, kokossocker, agavesirap och björksocker är s.k. bättre sötningsmedel.

Vad vill kroppen ha?

Sugen på Choklad – då saknar vi troligtvis magnesium som kroppen behöver. Ät då nötter, frön, fisk, bönor, fullkorn, avokado och mörk choklad ( visste det fanns något bra)

Sugen på godis – kroppen skriker efter krom. Mer Broccoli, gröna ärtor och vindruvor i vårt intag.

Sugen på salt – kroppen vill ha natrium. Knapra i dig morötter, ansjovis och selleri.

Sugen på bröd – tryptofan var namnet som kroppen saknar. Då är det bra att äta bananer, ägg, kalkon och valnötter

Sugen på kött –  Järn brist kan lösas enkelt med rödbetor, spenat, linser, pumpafrön, inälvsmat och även kött.

Så överös mig med karaktärstips? Bra goda saker att stoppa i sig eller byta ut emot. Har fått rumpan ur soffan tre gånger, nu ska jag bara hålla i det där att börja röra på mig.

Kram Kajsa



11 thoughts on “Sockerfällor…sneaky peaky med vad man bör äta.”

  • Min kropp vill ha allt medans min hjärna säger nej nej inte mycket godis tänk på din kropp och hälsa =) . Jag måste börja vara mer hälsosam men jag håller med choklad är ju så så gott

  • Har inga bra råd för detta mer än att motionera.
    Intag av mat är lika med uttag som av motion.
    Men jag håller med dig. Godis är bra gott.
    Kram Carin

  • Jag äter allt, men inte alltid 🙂
    Sedan jag började med lördagsgodis för några år sedan klarar jag mej utan godis i veckorna. När suget slår till vet jag att jag får om bara någon dag och då kan jag vänta. Förbud triggar mej bara, så det funkar inte för mej 🙂

  • Jag har lagt ner alla former av dieter. Har testat det mesta. Men kommit fram till att jag inte alls vill utesluta något. Fastän jag behöver gå ner i vikt. Jag vill äta allt men i lagom mängd och jag tror att man kan det. Det är bara motigt. Jag tror på regelbundenhet. Äta på bestämda tider, motionera regelbundet och äta/dricka gott (godare) emellanåt.
    Mitt bästa tips är att följa ”olga rönnberg” på instagram. Där är det raka rör och inget hittepå.
    Eller så accepterar man att man inte ser ut som när man var 25… (det är lättare sagt än gjort, jag är inte där än, men jag tränar mig på det, för i slutändan är det bara jag som bryr mig)
    Ha det gott!

  • Hmmm detta var ju ett inlägg till mig känner jag… Usch jag vet så väl det där med sockerfällorna men ör så svag för dom. Jag jobbar på det!

  • Det som triggar mitt godissug som mest är stress. Är jag inte i balans så skulle jag kunna äta upp en hel godisaffär utan problem. Mår jag bra är godiset inget problem. En sak till som triggar mitt godissug är förbud, något jag ofta har. Då jag tillåter mig kan jag gå och för att köpa godis och komma ut utan.

  • Jag äter lite av allt, har bara tillsatt halva tallriken grönt och dricker mineralvatten istället för annat..det där med sockret är aldrig lätt och ta bort det helt fungerar inte men att minska och byta ut mot annat fungerar bättre

  • Jag e oxå sugen på något nästan hela tiden . Socker frallor vet jag inte om jag ätit .

  • Det där med sockerfällorna känner jag igen! Jag försöker byta mot nyttigare alternativ men det är inte alltid lätt. Jag äter allt men håller koll på hur mycket jag äter, och jag vet om när jag får mina svackor så jag försöker förebygga dem.

  • Men jag har samma problem som du – jag gillar den söta smaken. Har inga problem med vinet eftersom jag inte dricker alkohol, men det är väl också det enda. Har gärna lite gele i såsen, lite socker i köttfärsen osv….allt för att förhöja smaken på maten. Sen choklad – det är ju vansinnigt gott men det kan jag klara mig utan.
    En sak jag tycker om är bananomelett med keso hallon och blåbär – trodde att det var bra och tog gärna det i stället för en vanlig dessert men så säger en del att frukt ska vi också undvika för där är det fruktsocker – det slutar väl med att vi får äta ägg och broccoli.

  • Många kloka tankar och tips du fått! Min filosofi är att den energi som stoppas in i munnen måste på något vis förbrännas. Men med det sagt, det är inte alltid jag lever som jag lär…
    Det intressanta när jag läser ”Vad vill kroppen ha?” är att suget på choklad är ett tecken på brist på magnesium. Jag har börjat äta tillskott av magnesium, pga kramper i benen, och faktiskt, nu när jag tänker efter, så har faktiskt suget på choklad minskat. En intressant upptäckt/insikt!

    Lycka till med projekt sockerreducering! Kram Birgitta

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *