Jag har äran att få lov att vara Toastmadame då det vankas bröllop. Som tur är, är att jag får dela äran med en annan tjej, så vi kommer att vara två Toastmadames och ingen Toastmaster. Men vad innebär då denna ära? Har vi tagit oss vatten över huvudet? Vi vet inte än…..

Efter vårt första brainstorming möte som resulterade i cirka 20 % bröllopsprat och 80 % tonårs minnen, blev det att grilla brudparet. För vad är det de förväntar sig att vi ska göra? Hur vill de ha sitt bröllop? Ska det vara högtidligt, festligt, spexigt eller hur?
Toastmaster/ Toastmadame
Funderar ni på vem ni ska välja till ert bröllop? Bra är att ha en person som man vet kan hålla styr på saker och ting. Samtidigt som de kan bjuda på sig själv och skapa en lekfull stämning. Det är er toastmaster eller toastmadame som ska se till att dagen flyter på så smidigt som möjligt. Allt från att ta emot gästerna, fixa riset, minglet, allt runt omkring vigseln. Men även att se till att talen framförs och telegrammen blir upplästa. När valet är gjort är det bra att tydligt se till att din toastmaster vet vad ni önskar att de ska ordna för er. Och att ni toastmadames & toastmasters är redo för jobbet!

Förberedelserna
Nr 1 är att stämma av med brudparet vad de tycker är viktigt för dagen. Att få deras tilltänka körschema över dagen med tidpunkter för när gästerna anländer, tiden för vigsel, middag mm. Finns det en köksmästare/ serveringspersonal så är det bra att även stämma av med dem så allt kan synkas.
Försök att få in talen i förväg så ni kan planera flödet av alla tal. Max tre minuter så att de flyter på bra under kvällen. För vem har inte varit på ett bröllop där talaren har ett alldeles för långt tal eller det värsta som jag varit med om var när brudens far sa fel namn till brudparet. Ett eget körschema med hållpunkter är riktigt, riktigt bra och stor hjälp för dagen. Gärna med hållpunkter varje halvtimme så ni har en plan. Sen kommer säkert planen fallera lite under kvällen, men det får man räkna med. Jag själv är dessutom själv ett stort fan av körschema inför varje fest och middagsbjudning som vi har här hemma.

Den stora dagen
På bröllopsdagen är det toastmadame / toastmaster uppgift att hälsa alla bröllopsgäster välkomna, visa vart toaletter finns och kanske starta med en välkomstdrink. Uppgiften är att se till att alla kommer i bra stämning, och vet vad de dessutom kan förvänta sig under dagen. Alltså hålla styr på skocken.
Efter vigseln ska riset, blombladen eller såpbubblorna delas ut till alla gästerna. Ni kanske dessutom kan fixa till så att en härlig gruppbild fångas på hela gänget. Eller varför inte bilda en lång tunnel med alla gästerna där brudparet får springa igenom. Är det under den mörka delen av året så kan alla tända vars sitt tomtebloss och bilda en tunnel för brudparet. Tänk på att använda långa tomtebloss som varar i 90 sekunder, så de inte tar slut direkt.

Under tiden som brudparet är och fotograferar sig är det toastmaster / toastmadame sparka igång bröllopsfesten så att gästerna kommer i stämning. Det kan vara med ett bröllopsquiz, sambatåg, allsång eller ett bröllopsbingo. Vill man låta det vara mer stillsamt så tar man ett lugnare mingelparty med små snittar och ett glas bubbel till gästerna. Har ni fler roliga idéer, så överös oss!

Bröllopsmiddag & fest
Nu är det att hålla koll på när talen ska flikas in under middagen. Brudens far startar och därefter släkten i relation hur nära de är brudparet och därefter vännerna. Max 3 minuters tal som varvas med små historier, sång eller mindre lekar. Kanske har ni bildspel, filmer eller annat som passar bra här. En sångsnutt, kobjällra eller en tuta är dessutom bra att ha för att uppmärksamma när gästerna ska lyssna på er. Själv fick jag tag i en kristallklocka för 39 kr på en loppis.

I det stora hela så är det ert jobba att avlasta brudparet, göra dagen storartad för alla gäster genom att hålla koll, styra upp och bjuda på er själva.
Ja, nu får vi dessutom se hur vi lyckas på den stora dagen…tro mig, jag börjar bli nervös.
Kram Kajsa
Tror att det kommer att gå galant med dig som Toastmadame! Du verkar ha bra planer och körscheman!
Har varit toastmadame några gånger och det är ju väldigt kul, men också utmanande. På ett bröllop dök det upp fler och fler tal under middagen och körschemat sabbades totalt eftersom brudens mor envisades med att gå och röka då och då.. Till slut fick vi köra på utan henne och det blev ett par tal direkt efter varandra för att hinna med…
Hade en vuvuzela istället för en klocka på ett annat bröllop där mannen har stort sportintresse…. Vi gav bort den efter middagen, haha!!
Det där fixar du utan problem! Jag var toastmadame på min bästa väns rockokobröllop. Här snackar vi alltså ett brudpar i äkta rockokoklädsel, samt deras barn och hela familjen dansade menuett. Vilken dag vi hade! Jag är så glad att den blev av och att jag fick vara med, för min vän dog bara några månader senare.
Åh så himla roligt att ni har fått den äran! Det märks i inlägget att ni vet hur det fungerar, och jag är övertygad om att ni kommer lösa uppgiften till allas glädje och belåtenhet! Jag har själv aldrig varit toastmadam, men jag vet att det är mycket att hålla styr på. Hade en med bra koll på vårat bröllop. Dom där långpratarna är inte lätta att få hejd på, och ibland kan det också sägas en del ganska pinsamma saker😆😂
Kram!
Det är verkligen en ära 🙂 Tror du fixar det galant. Gör så mycket med någon som styr upp det på ett bra sätt.
Att vara toastmadam är verkligen ett hedersuppdrag. Vet dock inte själv om jag har de rätta ”takterna” för att klara av det jobbet, tänk om man tabbar sig
Hade ingen aning om att de va så men kul i få veta 🙂 har alltid tänkt typ att man tar saker tillsammans och var för sej och får ihop det ändå,
Nä, jag hade aldrig tagit på mig det ansvaret, det kan leda till skilsmässa, skörbjugg, krig om det blir fel.